אגף עובדי הוראה בהדרכה
חזון מערך ההדרכה במערכת החינוך
ההדרכה מקדמת את המקצועיות של עובדי ההוראה על ידי טיפוח והבנייה של ידע ומיומנויות, יכולות פסיכו-פדגוגיות וחיזוק תחושת המסוגלות, לשם קיום תהליכי הוראה-למידה-הערכה מיטביים לקידום התלמידים בהיבטים לימודיים קוגניטיביים, רגשיים וערכיים.
- הדרכה היא מסגרת של ליווי ותמיכה בצוותי ההוראה
- הדרכה משמעותית מסייעת למניעה של שחיקת מורים
- הדרכה כאופק קריירה מקצועית פדגוגית של מורים
- קידום המקצועיות של המדריכים ואפקטיביות ההדרכה
למידע מורחב על ההדרכה ב'מרחב פיתוח מקצועי והדרכה'
-
- ההדרכה מקדמת את המקצועיות של עובדי ההוראה על ידי טיפוח והבנייה של ידע ומיומנויות, יכולות פסיכו-פדגוגיות וחיזוק תחושת המסוגלות, לטיוב התהליך החינוכי בכיתה ולקידום המוסד החינוכי.
- הדרכה היא פרופסיה המעוגנת בידע מדעי-עיוני-מחקרי, שמחברת בתהליכיה היבטים סוציו-פסיכולוגים, היבטים תפקודיים מקצועיים והיבטי הערכה, רפלקציה ומשוב. עבודת ההדרכה מתבססת על מאפייני הלמידה בכלל ולמידת מבוגרים (אנדרגוגיה) בפרט.
- ההדרכה מכוונת לטפל במיומנויות יסוד, בתכניות לימודים ובתחומים לימודיים, חינוכיים-ערכיים ורגשיים, הן על פי ההדגשים והקדימויות של משרד החינוך, והן מתוך ראיית המוסד החינוכי, צרכיו ומאפייניו, במטרה לקדם אותו לעבודה עצמאית ואפקטיבית.
- עבודת ההדרכה נערכת בדרך של שותפות לעבודה החינוכית, ולא בדרך של פיקוח. ההדרכה מושתתת על שיח הדרכתי המוביל להתפתחות ולהעצמה של המודרך ושל המדריך, כאחד.
- מפגשי ההדרכה מתבצעים עם מורה יחיד, או עם צוות מורים קטן (בשונה מהשתלמויות מורים) בשדה של המודרך (On the Job Training) – במוסד החינוכי, לשם טיוב תהליכי הוראה-למידה-הערכה. חלק מהמפגשים מתקיימים בתוך הכיתה ומהווים מקור לניתוח ופיענוח של הפרקטיקות השונות בכיתה. המשגת הידע והניסיון של המורה ויצירת ידע חדש אשר יקדם את תהליכי ההוראה בכתה, מהווים חלק משמעותי מתכני מפגשי ההדרכה.
- ההדרכה היא פרופסיה ולכן נדרש מעובדי ההוראה בתפקידי הדרכה להיות מומחים בהדרכה ולעבור תהליכי התפתחות מקצועית לאורך כל שנות עבודתם בהדרכה.
-
-
עבודת המדריכים מוגדרת באמצעות ארבעה ממדי-על המפורטים במפת הממדים להדרכה מיטבית:
- מערכת יחסים בהדרכה
- ידע בתחום תוכן ההדרכה
- מיומנויות הדרכה
- למידה והתמקצעות
מפת הממדים להדרכה מיטבית משמשת כמגדלור שמראה את הכיוון להתפתחות המקצועית המיטבית של המדריכים.
-
סוגי תפקיד
במערכת פועלות שלוש קבוצות מדריכים:
- מדריך פנים בית ספרי (מורה מוביל)
- מדריך מוסדי
- מדריך מרכז מחוזי/ארצי
תנאי הסף לעבודה בהדרכה
- תואר ראשון ממוסד מוכר להשכלה גבוהה מהארץ או מוסד להשכלה גבוהה בחו"ל שקבל אישור שקילות מהלשכה להערכת תארים ודיפלומות במשרד החינוך.
- בעל תעודת הוראה או רישיון הוראה או רישיון לעיסוק בהוראה
- בעל ותק וניסיון של 4 שנים לפחות בהוראה בפועל.
- התמחות בתחום הדעת או בתחום החינוכי שבו ידריך.
- חובת הוראה בהיקף של לפחות 1/3 משרה, במוסדות חינוך.
-
התפתחותו המקצועית המתמשכת של עובד הוראה בתפקיד הדרכה הינה חלק חשוב בהתפתחותו בנתיבה המקצועית.
שליטתו ומומחיותו של המדריך במיומנויות וכישורי הדרכה, מתוך היכרות עם תפיסת ההדרכה המערכתית, הינם חלק חיוני ובלתי נפרד ממכלול הכישורים הנדרשים לביצוע עבודתו. משום כך על המדריכים לעבור תהליכי הכשרה ופיתוח מקצועי בתחום ההדרכה לאורך כל שנות עבודתם בהדרכה.
לפרטים על חובת הלמידה של מדריכים, ועל פתרונות הלמידה בתחום 'כישורים ומיומנויות הדרכה'.
-
בפורטל עו"ה, במרחב המינהלי תמצאו הסבר על תהליך המינוי לתפקיד, מילוי שאלון הדרכה והצגת הסטטוס שלכם בהדרכה.
בעלי תפקידים
-
דליה פרץ
מנהלת אגף עובדי הוראה בתפקידי הדרכה
-
אתי נידם
מרכזת בכירה, אגף עובדי הוראה בתפקידי הדרכה
דוא"ל: ettini@education.gov.il -
נטלי שמש
מנהלת ענף, אגף עובדי הוראה בתפקידי הדרכה
-
מירב אילוז
רכזת לשכה ב', אגף עובדי הוראה בתפקידי הדרכה
דוא"ל: meravel@education.gov.il -
הגר אור
מדריכה ארצית באגף עובדי הוראה בתפקידי הדרכה
דוא"ל: hagaror@education.gov.il -
לבנת גלמן
מדריכה ארצית באגף עובדי הוראה בתפקידי הדרכה
-
רונית כץ
מדריכה ארצית באגף עובדי הוראה בתפקידי הדרכה
דוא"ל: ronitka@education.gov.il -
טובה שפיגלמן
מדריכה ארצית באגף עובדי הוראה בתפקידי הדרכה
דוא"ל: tovash@education.gov.il